>Veel gestelde vragen
Veel gestelde vragen2016-10-14T10:24:54+00:00

Veel gestelde vragen

De veel gestelde vragen over Gooise Yoga en yoga in het algemeen kan je hieronder vinden. Zit je vraag er niet tussen neem dan gerust contact met mij op.

Je gebruikt je lijf dagelijks in zich herhalende houdingen, waarbij de spieren steeds op dezelfde manier worden aangesproken. Er is gauw sprake van eenzijdig gebruik van je lichaam. En eigenlijk gebeurt hetzelfde in je hoofd, waar je gedachten ook steeds in eenzelfde patroon rondgaan. Met yoga kan je je lichaam en je geest flexibel houden: door middel van hele oude, zich bewezen houdingen zorgt yoga dat je je lichaam op een veelzijdige manier gaat bewegen en soepel wordt of blijft. Al bewegend en bewust ademend verstilt de onrust in je hoofd en kun je jezelf tot in diepere lagen ontspannen. Je blik wordt ruimer.

De fysieke effecten zijn o.a.

  • het verbeteren van je conditie en spieropbouw
  • het verbeteren van de flexibiliteit van je gewrichten
  • het maakt je lichaam minder snel vermoeid
  • het stimuleert je bloedsomloop
  • het verbetert je balans en je coördinatie
  • het verbetert je spijsvertering

De mentale effecten zijn o.a.

  • je voelt je energieker
  • je krijgt een beter besef van de signalen van je lichaam
  • het helpt je beter te ontspannen bij stress
  • het geeft je meer concentratie vermogen
  • het geeft je meer concentratie vermogen
  • het leert je makkelijker los te laten
  • het kan zorgen voor een positieve levenshouding

Meer kracht en souplesse

Met staande, zittende en liggende houdingen werk je aan verschillende spiergroepen. Gecombineerd met balans-, torsie-, stretch- en ademhalingsoefeningen wordt er iedere week weer een evenwichtige yogales samengesteld. Met gelijkmatige spieropbouw, meer flexibiliteit en een beter besef van je lichaam en ademhaling kan je houding fysiek en ook mentaal verbeteren.

Vinyasa betekent ‘adem-gesynchroniseerde beweging’. De constante cyclus van in- en uitademing creëert een punt van kalmte en focus, waar je keer op keer naar kunt terugkeren mocht je zijn afgedwaald. De yogalessen kenmerken zich door diversiteit, omdat een Vinyasa docent zelf de lessen samenstelt. Bij Gooise Yoga betekent dit dat er steeds een verschillend thema aan de les wordt gegeven, waarin iedere keer andere onderdelen van het lichaam aan bod kunnen komen. De continue bewegingen van de ene houding naar de andere, zorgen voor een actieve training die afwezig is bij de meer traditionele vormen van yoga. De zonnegroet is routine in een Vinyasa yogales.

Beoefen je Vinyasa yoga iets langer, dan pas je vanzelf de Ujiay ademhaling toe. Met deze manier van ademen doseer je je adem en wek je kracht en energie op. Je maakt een ruisend geluid doordat de keel lichtjes wordt dichtgeknepen. Deze ademhaling kan worden aangehouden tijdens de yogaoefeningen, behalve tijdens de ontspanning.

Een Gooise Yogales duurt tussen 75 en 90 minuten. Na een rustmoment met wat bewuste ademhaling warmen we het lichaam op en zullen dan, afhankelijk van het thema van de les, de activiteit verhogen (o.a. met behulp van de zonnegroet). We eindigen de les weer rustig met afsluitend ‘Savasana’, de eindontspanning.

Draag een broek die niet te los zit, zoals een legging of hardloopbroek voor dames, een korte broek voor mannen werkt ook goed. Van boven draag je een shirt dat aangesloten zit, zodat het niet over je oren glijdt wanneer je met je hoofd naar beneden hangt. Draag lagen, zodat je bij inspanning dunner gekleed kunt zijn, dan bij ontspanning. Geen sokken, maar blote voeten tijdens de les voor meer grip (uitzonderingen daargelaten). Je schoenen doe je uit alvorens de zaal in te komen.

Matjes zijn aanwezig, maar het is zeker aan te raden op den duur een eigen dun matje aan te schaffen die je over de lesmat kunt leggen. Een handdoek is praktisch wanneer je erg transpireert. Je zult er niet je oefeningen op doen tijdens de les, omdat je op een handdoek wegglijdt.

Een lege tevreden maag werkt het best, maar je kunt best iets kleins, lichts eten voordat je naar de les komt. Een volle maag in de les is oncomfortabel.

Indien je zwanger bent geworden, meld dit dan direct. Gooise Yoga biedt geen zwangerschapsyoga, maar kan wel goede adressen in de omgeving aanraden.

Nee, de meeste studenten bij Gooise Yoga zijn niet zo lenig, dus je bent niet de enige. Tijdens de intakeles leer je welke hulpmiddelen er zijn om met jouw lijf zo veel mogelijk uit de les te halen. Meer flexibiliteit van je lichaam ontstaat in de loop van de lessen. Eén les per week doet al goed.

Een yogales is een cadeautje aan jezelf, waar je aandacht hebt voor jezelf. Je zult er steeds beter in worden afleidingen te laten gaan en de focus bij jezelf te houden. De yogahoudingen houden je lichaam lenig en je hoofd rustig. Je haalt het meeste uit je les wanneer je je lichaam respecteert en luistert naar je eigen grenzen. Je gebruikt extra ondersteuning met blokken of kussens waar nodig (aanwezig) en volgt de groep tot het punt dat goed voelt.

Zorg dat je minimaal 5 minuten voor aanvang van de les aanwezig bent in de studio. Er is thee aanwezig. De les start op tijd, dus als je een kopje thee vooraf lekker vindt, kom dan iets eerder zodat je kunt acclimatiseren.

Bij Gooise Yoga is de groepsgrootte zodanig dat de benadering individueel kan zijn. Zo kun je op je eigen niveau en binnen je eigen mogelijkheden de yogahoudingen doen. Je krijgt nauwkeurig instructie hoe je in een houding komt en er wordt waar nodig apart instructie gegeven rond jouw eventuele klachten, blessures of andere details.

De tarieven van de yogalessen zijn afhankelijk van welke leskaart je kiest. Een yogales van maximaal anderhalf uur kost tussen €12 en €14 per les. Een losse les kost €17. Kijk voor meer informatie onder tarieven.